Współpraca i wsparcie, które oferuje zgrany zespół mogą przyczynić się do sukcesu firmy i zadowolenia klientów. Jak zbudować zgrany zespół? Jakie elementy są kluczowe na drodze ku budowie zgranego zespołu?
Kluczem jest umiejętna komunikacja
Komunikacja jest kluczowa w budowaniu zgranego zespołu. Upewnij się, że wszyscy członkowie Twojego zespołu mają okazję swobodnie wymieniać się myślami i wyrażać swoje opinie. Ważne jest także jasne ustalenie wspólnego celu oraz budowanie wzajemnej lojalności. Osoby tworzące zespół muszą wiedzieć, że mogą liczyć na wzajemne wsparcie.
Umiejętna i skuteczna komunikacja w zespołach w firmie to rozbudowane zagadnienie, gdyż mocno zależy od charakteru poszczególnych członków zespołu. Warto jednak zauważyć, że błędy dotyczące komunikacji są z reguły powtarzalne. Przykładowe błędy popełniane w komunikacji zespołowej to między innymi: niespójne komunikaty, które wprowadzają chaos, mało konstruktywna krytyka, nieprecyzyjne określanie zadań i procedur, niedzielenie się istotnymi informacjami na łamach całego zespołu. Co ciekawe, wbrew stereotypom wiele problemów komunikacyjnych da się wyeliminować. Nie jest to szybkie i proste, raczej jest to proces. Ale żeby dojść do oczekiwanych rezultatów trzeba ten proces rozpocząć, dlatego niektóre firmy decydują się na szkolenia dla zespołów w firmie (np. szkolenia ze skutecznej komunikacji lub szkolenia z budowania team buildingu).
Każdy członek zespołu odgrywa ważną rolę na drodze ku zbudowaniu zgranego zespołu
Praca nad tym by zespół dobrze się rozumiał i dobrze funkcjonał musi być wykonywana przez wszystkich członków zespołu. Niezależnie czy mowa o liderach czy o szeregowych pracownikach. Wszyscy muszą dbać o komunikację i przestrzeganie jasnych, wspólnie ustalonych zasad. Niemniej jednak przełożeni odgrywają tutaj bardzo ważną rolę. Pracownicy powinni szanować się nawzajem i nie należy przerywać innym ani narzucać swoich racji. Przekaz powinien być jasny i zrozumiały, wtedy będzie miał największą siłę.