Kiedy w swoim zespole nie masz odpowiedniego specjalisty, a zapotrzebowanie na niego jest krytyczne – rekrutacja zewnętrzna jest nieunikniona. Gdy do tego zależy Ci na najlepszym kandydacie, o określonych kompetencjach, dopasowanym kulturowo do organizacji, to warto zlecić taki proces firmie zewnętrznej. Jak wybrać partnera rekrutacyjnego? Pytanie jest trudne, bo zagadnienia związane z Executive Search mają to do siebie, że dokładne ich omówienie wymaga czasu. Dlatego poniżej przedstawiamy krótki poradnik.
Krok nr 1: Aby wybrać partnera rekrutacyjnego, określ potrzeby i możliwości rekrutacji
Zadaj sobie 6 pytań i zapisz odpowiedzi:
- Jaki jest profil zawodowy poszukiwanego kandydata?
- Czy bierzesz pod uwagę kandydatów pracujących w konkurencyjnych firmach?
- Czy potrafisz określić kluczowe umiejętności (niezwiązane z branżą) jakimi powinien odznaczać się kandydat?
- Jaki budżet masz do dyspozycji?
- Ile masz czasu na zatrudnienie nowego pracownika?
- Czego oczekujesz od firmy rekrutacyjnej?
Krok nr 2: Mała czy duża firma Executive Search?
Wiesz już, jakie masz potrzeby i możliwości. W tym kroku warto określić, kto dostarczy Ci najlepsze rozwiązanie.
Zaletą większych firm jest ich rozbudowane zaplecze. Co wchodzi w jego skład? Między innymi konsultanci, zasoby, researcherzy, a także wsparcie dodatkowymi usługami konsultingowymi. Oczywiście takie firmy mają znaczne większe koszty, dlatego stawki, jakie proponują, są odpowiednio wyższe. Mniejsze firmy oferują za to większą elastyczność – zarówno cenową, jak i w formie współpracy. Minusem jest ich wydajność – mają do dyspozycji mniejsze zaplecze. Dobrze jest przygotować tzw. long listę potencjalnych dostawców usługi. Uwzględnij na niej znajomych konsultantów oraz małe i duże firmy Executive Search. Następnie poproś ich o ofertę.
Krok nr 3: Pierwszy kontakt
Po zapoznaniu się z ofertami przychodzi czas na poznanie konsultantów.
Na co zwrócić uwagę?
- Dowiedz się, czy headhunter z którym rozmawiasz odpowiada za realizację projektu, czy może tylko za sprzedaż.
- Komunikacja z osobą prowadzącą projekt – czy jest dla Ciebie partnerem i rozumie Twoje potrzeby? Ile czasu poświęca na poznanie roli przyszłego pracownika oraz Twojej firmy?
- Stopień znajomości branży – czy konsultant może wnieść wartość dodaną do rekrutacji?
Krok nr 4: Weryfikacja twardych kryteriów
- Jaki jest sposób rozliczenia?
- Jaki jest tzw. Additional Placement?
- Ile wynosi kwota, jaką musisz zapłacić w przypadku zerwania umowy?
- Gdybyś potrzebował przeprowadzić ponowną rekrutację na to stanowisko, w jakim czasie firma dostarczy kolejnych kandydatów?
- Jakie firmy są poza procesem rekrutacji z powodu podpisanych przez konsultanta umów tzw. “Off Limits?
- Przez jaki czas Twoja firma pozostaje Off Limits i w jakim zakresie?
- W jaki sposób dostawca podchodzi do zmian w kontrakcie?
Odpowiedzi na te pytania determinują późniejsze porozumienia w sposobie działania oraz pozwalają sprawdzić, na ile dana firma dostosowywuje się do Twoich potrzeb.
Krok nr 5: Zbadanie referencji
Nim podpiszesz umowę, sprawdź referencje danej firmy. Jak to zrobić?
Poproś konsultanta o wskazanie kilku klientów, z którymi możesz się skontaktować. Dowiesz się, jakie doświadczenia i opinie mieli inni.