Panujące od kilku tygodni sytuacja stworzyła doskonałe warunki do rozwoju szeroko rozumianego e-commerce. Ale czy sytuacja jest w pełni wykorzystywana przez podmioty funkcjonujące na rynku? Czy są one w stanie przyciągać nowych klientów i tym samym zwiększać obroty? 

Dane rynkowe z USA i z Europy

Wszystkie dane rynkowe nastrajają optymistycznie. W USA branża handlu internetowego odnotowała wzrost przychodów o ponad 50 procent w porównaniu do analogicznego okresu roku 2019.Znacząco wzrosły też stopy konwersji, co w branży e-commerce ma ogromne znaczenie dla poziomu rentowności.

W Europie wyniki są jeszcze lepsze. W krajach Europy południowej przychody sklepów internetowych wzrosły aż o 90 procent rok do roku. Niewiele gorzej radzi sobie branża e-commerce w Niemczech, gdzie także obserwowane są ponad 50-cio procentowe wzrosty.

Zakupy online

Powyższe dane pokazują, że branża zakupowa rozwija się bardziej dynamicznie niż dotychczas. Dodatkowo sytuację może zmienić pojawienie się na rynku internetowym gigantów handlu tradycyjnego. Firmy te, dotychczas niechętnie korzystają z nowoczesnych kanałów dystrybucji, przekonały się jak ważnym kanałem sprzedaży jest internet.

Dynamiczny rozwój rynku sprawia także, że pojawiają się na nim także nowi gracze. często są to firmy technologiczne, które dysponują oprogramowaniem dedykowanym zdalnemu handlowi i obsłudze klientów. Dzięki temu startują z przewagą rynkową nad firmami korzystającymi z oprogramowania pudełkowego, które w bardzo małym stopniu podwyższa poziom konkurencyjności. Dzięki temu są w stanie skuteczniej pozyskiwać klientów i utrzymywać z nimi długotrwałe i rentowne relacje handlowe.

Usługi online

W branży usług on-line ożywienie nie jest tak widoczne. Na liderów wyrastają firmy fintech i insurtech umożliwiające zakup i obsługę produktów bankowo-ubezpieczeniowych bez konieczności wychodzenia z domu. Doskonale rozwija się też rynek rozrywkowy – np. serwisy streamingowe. Klienci zmuszeni do pozostania w domu poszukują sposobów na zwalczanie nudy i chętnie sięgają po ofertę firm tego typu.

Jednak w branży usługowej znaczenie oprogramowania dedykowanego obsłudze klientów jest znacznie większe. Oznacza to konieczność inwestycji, których termin nie jest tak krótki jak w przypadku e-handlu.

Perspektywy dla e-commerce

Jakie perspektywy ma przed sobą branża e-commerce? Z dużym prawdopodobieństwem można stwierdzić, że są one bardzo dobre. Obecna sytuacja powoduje, że do e-handlu i e-usług przekonuje się coraz większa liczba klientów.

Jednak, aby w pełni wykorzystać potencjał firmy działające w branży muszą podołać stojącym przed nimi wyzwaniom, do których należą między innymi:

  • budowanie zaufania wśród nowych klientów
  • budowania narzędzi zwiększających poziom zadowolenia klientów
  • efektywne zarządzanie łańcuchami dostaw i logistyką

Poradzenie sobie z tymi wyzwaniami będzie wymagało między innymi współpracy z firmami programistycznymi tworzącymi oprogramowanie dedykowane e-commerce. Przedsiębiorcy będą musieli pokonać obawy przed inwestycjami, które są powszechne w sytuacji niepewności rynkowej z jaką mamy obecnie do czynienia. Będą także musieli zainwestować w nowoczesne rozwiązania marketingowe, dzięki którym możliwe będzie pozyskiwanie klientów i budowanie z nimi rentownych relacji. W przeciwnym razie zmiana przyzwyczajeń klientów będzie bardzo trudna i wielu z nich powróci do handlu tradycyjnego.