Procesy ekonomiczne implikują zmiany infrastrukturalne i powstawanie nowych zależności pomiędzy różnymi podmiotami gospodarczymi. Tak jest w przypadku globalizacji i jej wpływu na zagadnienia logistyczne. Firmy współpracują ze sobą na różnych płaszczyznach, tworząc wspólną przewagę konkurencyjną i zwiększając nadwyżkę handlową. Właśnie ta koncepcja współpracy legła u podstaw nowoczesnej koncepcji łańcucha dostaw, która zdominowała ostatnie dekady w przestrzeni gospodarczej.
Pojęcie łańcucha dostaw
Za łańcuch dostaw uważa się współpracujące ze sobą przedsiębiorstwa o różnych charakterze:
- wydobywczym,
- produkcyjnym,
- handlowym,
- usługowym,
oraz ich klientów i przepływające pomiędzy nimi informacje, produkty i środki finansowe. Za element łączący te wszystkie elementy uważa się logistykę i należące do niej centra logistyczne. Z tego punktu widzenia ważnym zagadnieniem jest synchronizacja strumieni produktów, finansów i informacji pomiędzy uczestnikami gry rynkowej. Do łańcucha dostaw należy sieć powiązanych ze sobą przedsiębiorstw, które korzystają ze wspólnej infrastruktury – dróg, centrów dystrybucji czy nawet hal produkcyjnych. W takim otoczeniu magazyny i centra dostaw mają do odegrania bardzo ważną rolę.
Jak centra logistyczne wpływają na łańcuch dostaw?
Profesjonalne centra logistyczne skupiają ponad 100 i więcej przedsiębiorstw i przebiega przez nie wiele niezależnych łańcuchów dostaw. Są łącznikiem między uczestnikami rynku i wsparciem dla rozwoju gospodarczego. Ich rolą jest dostarczanie kompleksowych rozwiązań logistycznych, budowanie i utrzymywanie relacji pomiędzy partnerami w każdym łańcuchu dostaw. Dzięki temu, że istnieją centra logistyczne, przedsiębiorstwa nie muszą budować nowych powierzchni magazynowych. Mogą za to skupić swoje siły na działalności wytwórczej i podnosić produktywność. Odzwierciedleniem tego stanu rzeczy są zadania realizowane przez centra:
- porządkowanie ładu przestrzennego,
- skupianie działalności gospodarczej w wyznaczonych miejscach,
- wykorzystywanie wielu rodzajów transportu ładunków,
- zwiększenie poziomu usług logistycznych na terenach miejskich,
- napływ nowych inwestycji,
Dzięki silnej pozycji centrum logistyczne może wspierać podmioty gospodarcze w ich najważniejszych celach – maksymalizacji zysków oraz zwiększaniu wartości dodanej dla klientów. Jeśli centrum posiada duże możliwości logistyczne, to może zwiększyć przewagę konkurencyjną w łańcuchu dostaw. Ostatecznym efektem jest błyskawiczny dostęp do produktów minimalnym kosztem transportu.
W jaki sposób centra logistyczne mogą realizować usługi
Centra dystrybucyjne skupiają różne specjalizacje: zakupy, magazynowanie, transport, produkcję i dystrybucję towarów. Zwiększają w ten sposób przepływ towarów i usprawniają komunikację pomiędzy uczestnikami rynku. W tych zjawiskach uczestniczą procesy logistyczne, które mogą być realizowane poprzez:
- zarządzanie i kontrolę stanu zapasów,
- projektowanie całego łańcucha dostaw,
- administrowanie zwrotami i polityką reklamacji,
- planowanie i utrzymywanie struktury transportu,
- realizację zamówień kompletowanych dla klienta,
- dbanie o utrzymywanie poprawnych relacji z klientami,
Poprzez te procesy rozwija się kooperacja pomiędzy firmami, zwiększa konkurencyjność centrów dystrybucji i ulepsza przepustowość łańcucha dostaw.
Trendy i tendencje wpływające na zmiany w łańcuchach dostaw
Współczesny rynek działa w bardzo dynamiczny i nieprzewidywalny sposób. Procesy globalizacji coraz bardziej zaczynają przybierać na sile. A do tego dochodzi dynamiczny rozwój branży e-commerce, który zwiększa rolę, jaką do tej pory zajmowało centrum logistyczne. W tych realiach można zaobserwować liczne trendy, które zaczynają się wyłaniać:
- powstanie nowych sojuszy strategicznych,
- jeszcze większa koncentracja na kliencie,
- przestawienie produkcji na bardziej indywidualną,
- rozwój outsourcingu oraz zaopatrzenia,
- zwiększony nacisk na strategię pull, charakteryzującą się niskim poziomem zapasów, małymi partiami produkcji i koncentracji na jakości towarów.