E-commerce to jedna z najszybciej rozwijających się branż na świecie. Popularność zakupów internetowych nieustannie rośnie. Zwiększają się nie tylko obroty, ale również liczby transakcji i klientów. Dynamicznie wzrasta też liczba podmiotów rynku i firm programistycznych produkujących nowoczesne oprogramowanie dla branży.

Duża konkurencja sprawia, że zakupy online stają się wygodniejsze i bardziej angażujące. Działające na rynku podmioty inwestują coraz większe środki w działania marketingowe, rozwój oferty oraz nowoczesne technologie. 

Co czeka rynek e-commerce w 2020 roku? Co będzie wpływało na jego dalszy rozwój? A co będzie źródłem ograniczeń?

Personalizacja komunikacji i oferty

Jest to trend znany już od kilku lat. Branża e-commerce, ze względu na swoją specyfikę, generuje olbrzymie ilości stosunkowo łatwo dostępnych danych. Ich analiza pozwala z dużym prawdopodobieństwem przewidywać przyszłe potrzeby klientów, ich preferencje zakupowe i czynniki zachęcające ich do dokonania transakcji. A dzięki oprogramowaniu wykorzystującemu sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe możliwości analityczne i precyzja wyników są stale podnoszone.

Personalizacja jest wykorzystywana w całym cyklu relacji z klientem. Marketerzy stosują spersonalizowane komunikaty marketingowe, aby przyciągnąć nowych klientów, zachęcić ich do dokonania transakcji, a następnie budować ich lojalność. Działania te są doceniane przez oraz bardziej wymagających klientów, gdyż wymagają od nich mniejszego zaangażowania.

Sukces tych działań zależy od szybkości analizy danych i trafności przewidywań. Nic zatem dziwnego, że światowi liderzy e-commerce jak również tysiące firm programistycznych inwestują ogromne środki w rozwój nowoczesnego oprogramowania, dzięki któremu możliwe jest podniesienie szybkości i skuteczności działań.

Rozpoznawanie mowy

Kolejnym ważnym trendem na nadchodzące 12 miesięcy jest doskonalenie technologii rozpoznawania mowy, która będzie coraz częściej wykorzystywana nie tylko podczas komunikacji z cyfrowymi doradcami klientów – chatbotami, ale również podczas samodzielnego wyszukiwania produktów lub usług przez klientów.

Technologia ta ma na celu dalsze wzmacnianie pozytywnych doświadczeń klientów. Współpraca e-commerce z software house-ami w tym obszarze ma powodować, że ich skłonność do korzystania z oferty e-commerce będzie rosnąć.

Bezpieczeństwo danych i transakcji

Poważnym wyzwaniem dla branży jest podnoszenie bezpieczeństwa relacji handlowych i budowanie zaufania klientów. Liczne badania pokazują bowiem, że bezpieczeństwo danych osobowych oraz bezpieczeństwo transakcji płatniczych są jednym z największych ograniczeń w rozwoju e-commerce. Szczególnie w związku z postępującą globalizacją branży i wzrostem popularności transakcji transgranicznych.

Zarówno firmy programistyczne jak i biznes będą nadal poszukiwać rozwiązań pozwalających na zwiększanie poziomu bezpieczeństwa. Jest to jeden z najlepszych sposobów na zwiększanie bazy potencjalnych klientów.

Podsumowanie

Analiza najważniejszych trendów w e-commerce na 2020 rok pokazuje, że branża skupi się na dalszym rozwoju rozwiązań wprowadzanych w latach ubiegłych. Nic nie wskazuje na to, że rynek czeka rewolucja związana z nagłym pojawieniem się wykorzystywanej do tej pory technologii. Czy tak będzie na pewno? Odpowiedź poznamy za 12 miesięcy.