Strona głównaBiznesProfesjonalne zarządzanie łańcuchem dostaw - jak wybierać i wdrażać dostawców?

Profesjonalne zarządzanie łańcuchem dostaw – jak wybierać i wdrażać dostawców?

Rozwój firmy i wejście na nowe rynki nierozerwalnie wiąże się z koniecznością rozbudowy łańcucha dostaw. Jednak znalezienie nowych kontrahentów i rozpoczęcie współpracy wiąże się z pewnymi ryzykami. Zadaniem menedżerów odpowiedzialnych za zarządzanie łańcuchem dostaw jest zminimalizowanie tych ryzyk.

Rozpoznanie rynku pierwszym krokiem w budowaniu łańcucha dostaw

 

Przeprowadzenie rozpoznania rynku dostawców często uważane jest za warunek konieczny do skutecznego pozyskania partnerów biznesowych. Dlaczego jest to tak ważny etap procesu budowy łańcucha dostaw? Na co należy zwrócić szczególną uwagę?

Przede wszystkim analizą warto objąć konkurencyjność rynku względem rynków alternatywnych. Badanie pozwala na ustalenie czy dany rynek jest obszarem, na którym warto budować łańcuch dostaw. Już uzyskanie ogólnego obrazu jest dla przedsiębiorstwa bardzo korzystne. natomiast szczegółowe informacje pozwalają zidentyfikować najlepiej rokujących partnerów.

Dodatkowo warto zwrócić uwagę na fakt, że nowe rynki bardzo często rządzą się specyficznymi zasadami. Dotyczą one zarówno sytuacji politycznej jak i różnic kulturowych. Zasady te mogą być źródłem poważnych ryzyk, a ich nieznajomość powoduje, że ryzyka te ulegają zwielokrotnieniu. Dobrze przeprowadzona analiza jest zatem nieocenioną pomocą.

 

Rola audytu nowych dostawców w procesie budowanie łańcucha dostaw

Kolejnym krokiem w procesie wyboru dostawców jest przeprowadzenie audytu potencjalnych kandydatów. Co obejmuje taki audyt? Najczęściej analiza obejmuje kilka podstawowych czynników:

  • proces produkcyjny
  • system jakości
  • sytuację finansową

Dzięki audytowi możliwe jest określenie ryzyk i szans związanych z konkretnymi dostawcami. Warto jednak pamiętać, że wybór analizowanych czynników powinien być efektem wymagań przedsiębiorstwa.

 

Proces wdrożenia nowego dostawcy

Po zakończeniu procesu wyboru dostawcy zarządzający łańcuchem dostaw stają przed kolejnym wyzwaniem, czyli tak zwanym uruchomieniem współpracy. Jest to proces, dzięki któremu już od samego początku relacji z dostawcami możliwe jest maksymalizowanie korzyści i ograniczanie ryzyk. Dlatego powinien być zaplanowany w każdym detalu, a następnie dokładnie monitorowany.

Dobrze przeprowadzony proces wdrożenia nowego dostawcy może być nie tylko źródłem poważnych oszczędności. Może również decydować o uzyskaniu przewag konkurencyjnych, a także być doskonałym wstępem do długotrwałych relacji biznesowych z nowymi dostawcami.

 

Profesjonalna pomoc przy budowie łańcucha dostaw

Budowanie łańcucha dostaw na nowym rynku to proces, który wymaga dużego doświadczenia i wysokich kompetencji. Co ważne – zakres wiedzy musi obejmować nie tylko rynek, na którym firma chce budować nowy łańcuch dostaw, ale również rynki alternatywne oraz najlepsze praktyki pochodzące z dojrzałych rynków. Jeżeli zarządzający działem zakupów nie posiadają odpowiednich kompetencji, wtedy warto rozważyć skorzystanie z usług doradców biznesowych spoza organizacji.

Doradcy biznesowi mogą pomóc we wszystkich etapach budowy nowego łańcucha dostaw, czyli w rozpoznaniu rynku, zidentyfikowaniu i  sprawdzeniu potencjalnych partnerów oraz zaprojektowaniu i monitorowaniu procesu uruchomienia współpracy. Ich rekomendacje pozwalają na uzupełnienie danych zdobytych przez szefów działów zakupów i powodują zmniejszenie ryzyka złych decyzji. Warto także zwrócić uwagę na fakt, że doradcy biznesowi mogą być źródłem dostępu do najlepszych praktyk rynkowych lub najnowocześniejszych rozwiązań, które mogą zostać wykorzystane w zarządzaniu już istniejącymi łańcuchami dostaw. Oznacza to, że w wielu obszarach pomoc z zewnątrz ma charakter uniwersalny, a nie ograniczony tylko do konkretnego rynku.

________________________________________________________________________
ARTYKUŁ SPONSOROWANY | Drogi czytelniku powyższy artykuł może być materiałem reklamowym (artykułem sponsorowanym), który został napisany lub zlecony przez reklamodawcę. 

Więcej artykułów

Popularne