Jak oceniać dostawców?
Jednym z najtrudniejszych zadań stojących przed menedżerami trudniącymi się zarządzaniem łańcuchem dostaw jest prowadzenie regularnych ocen obecnych dostawców. Oczywiście na rynku funkcjonuje wiele modeli analizy relacji z partnerami biznesowymi. Ale zdecydowana większość opiera ocenę na wskaźnikach QDCTM. Co to za wskaźniki?
Co oznacza akronim QDCTM?
Ten tajemniczy skrótowiec pochodzi od pierwszych liter następujących angielskich wyrazów:
Q – quality
D – time
C – costs
T – technology
M – management
Ich polskie odpowiedniki to odpowiednio: jakość, terminowość dostaw, koszty, technologia i zarządzanie
Jakie korzyści przynosi prowadzenie ocen?
Prowadzenie ocen dostawców w oparciu o wskaźniki QDCTM pozwala na wybór partnerów biznesowych zapewniających najwyższej jakości materiały lub produkty oraz gwarantujących wysoki poziom terminowości dostaw.
Co ważne – prowadzenie analiz pozwala na wybór partnerów umożliwiających budowanie konkurencyjności cenowej. I nie chodzi tu wyłącznie o konkurencyjność w danym momencie, ale także w przyszłości.
W końcu, prowadzenie ocen pozwala na uzyskanie potwierdzenia, czy dostawcy dysponują zapleczem technologicznym pozwalającym na realizację obecnych i przyszłych kontraktów oraz czy poziom zarządzania gwarantuje utrzymanie obecnego poziomu współpracy
Dodatkowe zalety prowadzenia ocen
Oceny oparte na wskaźnikach QDCTM mogą być także wykorzystywane do zarządzania ryzykiem. Odpowiednio przeprowadzona analiza umożliwia zidentyfikowanie dużej ilości ryzyk związanych z łańcuchem dostaw. Pozwala także zaprojektować działania m zaprojektowanie odpowiadających im działań mitygujących. Dzięki temu przedsiębiorstwo może przygotować się na szereg nieoczekiwanych zdarzeń, które mogą negatywnie wpływać na ich funkcjonowanie.
Oceny umożliwiają także klasyfikację dostawców. Dzięki ocenom możliwe jest wybieranie dostawców, z którymi warto intensyfikować współpracę. Możliwe jest określenie, którzy dostawcy mogą być objęci programami rozwojowymi mającymi na celu dalsze zwiększanie przewag konkurencyjnych. Oceny pozwalają także na identyfikację dostawców, w przypadku których współpraca powinna być redukowana.
W jaki sposób prowadzić oceny dostawców?
Wiele organizacji nie posiada kompetencji niezbędnych do prowadzenia ocen w oparciu o wskaźniki QDCTM. Na szczęście na rynku funkcjonują firmy doradztwa biznesowego pomagające w prowadzeniu analiz w obszarze zarządzania łańcuchem dostaw. Warto korzystać z ich usług, gdyż może to mieć duży wpływ na poziom konkurencyjności firmy.