Kiedy w swoim zespole nie masz odpowiedniego specjalisty, a zapotrzebowanie na niego jest krytyczne – rekrutacja zewnętrzna jest nieunikniona. Gdy do tego zależy Ci na najlepszym kandydacie, o określonych kompetencjach, dopasowanym kulturowo do organizacji, to warto zlecić taki proces firmie zewnętrznej. Jak wybrać partnera rekrutacyjnego? Pytanie jest trudne, bo zagadnienia związane z Executive Search mają to do siebie, że dokładne ich omówienie wymaga czasu. Dlatego poniżej przedstawiamy krótki poradnik.

Krok nr 1: Aby wybrać partnera rekrutacyjnego, określ potrzeby i możliwości rekrutacji

Zadaj sobie 6 pytań i zapisz odpowiedzi:

  • Jaki jest profil zawodowy poszukiwanego kandydata?  
  • Czy bierzesz pod uwagę kandydatów pracujących w konkurencyjnych firmach?  
  • Czy potrafisz określić kluczowe umiejętności (niezwiązane z branżą) jakimi powinien odznaczać się kandydat?  
  • Jaki budżet masz do dyspozycji?  
  • Ile masz czasu na zatrudnienie nowego pracownika?   
  • Czego oczekujesz od firmy rekrutacyjnej?  

Krok nr 2: Mała czy duża firma Executive Search?

Wiesz już, jakie masz potrzeby i możliwości. W tym kroku warto określić, kto dostarczy Ci najlepsze rozwiązanie. 

Zaletą większych firm jest ich rozbudowane zaplecze. Co wchodzi w jego skład? Między innymi konsultanci, zasoby, researcherzy, a także wsparcie dodatkowymi usługami konsultingowymi. Oczywiście takie firmy mają znaczne większe koszty, dlatego stawki, jakie proponują, są odpowiednio wyższe. Mniejsze firmy oferują za to  większą elastyczność – zarówno cenową, jak i w formie współpracy. Minusem jest ich wydajność – mają do dyspozycji mniejsze zaplecze. Dobrze jest przygotować tzw. long listę potencjalnych dostawców usługi. Uwzględnij na niej znajomych konsultantów oraz małe i duże firmy Executive Search. Następnie poproś ich o ofertę.

Krok nr 3: Pierwszy kontakt

Po zapoznaniu się z ofertami przychodzi czas na poznanie konsultantów.

Na co zwrócić uwagę?

  • Dowiedz się, czy headhunter z którym rozmawiasz odpowiada za realizację projektu, czy może tylko za sprzedaż.   
  • Komunikacja z osobą prowadzącą projekt – czy jest dla Ciebie partnerem i rozumie Twoje potrzeby? Ile czasu poświęca na poznanie roli przyszłego pracownika oraz Twojej firmy?
  • Stopień znajomości branży  – czy konsultant może wnieść wartość dodaną do rekrutacji?

Krok nr 4: Weryfikacja twardych kryteriów

  • Jaki jest sposób rozliczenia?
  • Jaki jest tzw. Additional Placement?
  • Ile wynosi kwota, jaką musisz zapłacić w przypadku zerwania umowy?
  • Gdybyś potrzebował przeprowadzić ponowną rekrutację na to stanowisko, w jakim czasie firma dostarczy kolejnych kandydatów?
  • Jakie firmy są poza procesem rekrutacji z powodu podpisanych przez konsultanta umów tzw. “Off Limits?  
  • Przez jaki czas Twoja firma pozostaje Off Limits i w jakim zakresie? 
  • W jaki sposób dostawca podchodzi do zmian w kontrakcie?

Odpowiedzi na te pytania determinują późniejsze porozumienia w sposobie działania oraz pozwalają sprawdzić, na ile dana firma dostosowywuje się do Twoich potrzeb.  

Krok nr 5: Zbadanie referencji

Nim podpiszesz umowę, sprawdź referencje danej firmy. Jak to zrobić? 

Poproś konsultanta o wskazanie kilku klientów, z którymi możesz się skontaktować. Dowiesz się, jakie doświadczenia i opinie mieli inni.  

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here