Skuteczność akcji reklamowych to jeden z najważniejszych wskaźników służących do oceny działań marketerów. Nic zatem dziwnego, że poszukują oni jak najskuteczniejszych form promocji. Takich dzięki, którym szybko i efektywnie zbudują świadomość marki, zwiększą sprzedaż i zwiększą lojalność klientów.

Gadżety reklamowe należą do grupy narzędzi o wysokiej efektywności. Jednak gadżet gadżetowi nierówny i nieodpowiedni dobór upominków może być przyczyną niepowodzenia. Co zrobić, aby zminimalizować ryzyko? Można stawiać na sprawdzone gadżety – np. kubki reklamowe.

Kubki reklamowe a budowanie świadomości marki

Świadomość marki pełni istotną rolę w procesie podejmowania decyzji zakupowych przez klientów. Ma to szczególne znaczenie przy pierwszej decyzji zakupowej. Świadomość jest bowiem substytutem analizy porównawczej atrybutów produktów lub usług.

Badanie przeprowadzone w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii i Niemczech wykazały, że kubki reklamowe wpływają zarówno na spontaniczną jak i wspomaganą znajomość marek. Okazuje się, że w przypadku świadomości spontanicznej aż 57 procent klientów kojarzy marki, których logo znają z kubków reklamowych lub innych gadżetów. Dla porównania w przypadku reklam radiowych współczynnik ten wynosi zaledwie 32 procent, a w przypadku telewizji spada do poziomu 28 procent. Oznacza to, że skuteczność budowania świadomości spontanicznej osiągana dzięki gadżetom reklamowym jest dwukrotnie wyższa niż w przypadku reklam telewizyjnych.

W przypadku skuteczności budowania świadomości wspomaganej kubki z nadrukiem osiągnęły imponujący wynik 87 procent. Jest to rezultat niemożliwy do osiągnięcia przy wykorzystaniu innych popularnych i często droższych form promocji marki.

Efektywność kosztowa kampanii z wykorzystaniem kubków reklamowych

Żeby oceniać efektywność kosztową kampanii z wykorzystaniem kubków z nadrukiem warto posługiwać się liczbą ekspozycji logo w okresie użytkowania gadżetu przez klienta. Oblicza się go mnożąc liczbę użyć kubka przez liczbę osób, które go widzą.

Badanie prowadzone w USA wykazały, że kubki reklamowe generują około 200 ekspozycji logo w ciągu miesiąca. Biorąc pod uwagę, że średni okres używalności kubka to dwa lata, można łatwo obliczyć, że wygeneruje on prawie 5 tysięcy ekspozycji. Cena pojedynczego kubka reklamowego zawiera się w przedziale od 10 do 20 złotych. Oznacza to, że koszt pojedynczej ekspozycji to mniej niż pół grosza. Taka efektywność kampanii robi wrażenie. A przede wszystkim przynosi marce wymierne efekty.

Inne zalety kubków z nadrukiem

Wysoka skuteczność w budowaniu świadomości marki oraz wysoka efektywność wykorzystania budżetu marketingowego to nie jedyne zalety kubków z nadrukiem. Liczne badanie pokazują, że klienci lubią otrzymywać gadżety tego typu. Wywołuje to oczywiście psychologiczny efekt wzajemności i zwiększa prawdopodobieństwo zakupów. Co ciekawe kubki reklamowe są popularne wśród  klientów ze wszystkich grup wiekowych, dzięki czemu ryzyko wręczenia klientom gadżetu nie wpisującego się w ich preferencje i potrzeby jest stosunkowo niskie.

Podsumowując można zaryzykować twierdzenie, że kubki reklamowe są i na długo pozostaną jednym z lepszych narzędzi jakimi można posługiwać się do budowania i utrzymywania rentownych relacji z klientami.